• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

علم و تکنولوژی در عصر ظهور

24 خرداد 1393 توسط مدرسه علمیه فاطمیه نجف آباد

جایگاه علم و تکنولوژی در عصر ظهور

 

محقق: محبوبه علی عسگریان

واحد آموزشی: حوز علمیه فاطمیه نجف آباد

استاد راهنما: حجت الاسلام محمدرضا معینی

تاریخ دفاع: 1391/7/1

چکیده:

نخستين شرط حيات يك ملت، علم و دانش است،
تکامل قابل قبول و در عین حال نسبی علوم و کاهش حکمت و ضعف عقل عملی و تقوا از جمله ویژگی های علم و تکنولوژی در جهان غرب است. یاس و ناامیدی، گسترش فساد اخلاقی و ازدیاد بزهکاری و مسابقه تسلیحاتی از جمله عوارض شوم صنعتی شدن و شکوفایی علم در جوامع کنونی است.
از جمله گونه های پیشرفت در عصر ظهور می توان به پیشرفت در زمینه: علوم مادی و معنوی، اقتصاد و رفاه اجتماعی، کشاورزی، پزشکی و انرژی، و پیشرفت دستگاه های اطلاعاتی اشاره نمود.
بررسی دوران کنونی با عصر ظهور و تفاوت هایی که این دوران با آن زمان در رابطه با علم و تکنولوژی خواهند داشت از جمله مباحث مطرح شده در این پایان نامه بود.

 نظر دهید »

پیشینه تحقیقاتی با عنوان نظام اخلاقی اسلام

07 خرداد 1393 توسط مدرسه علمیه فاطمیه نجف آباد

 

مقایسه ای میان نظام اخلاقی در اسلام


و سایر نظام های اخلاقی

 

 

 

محقق: ربابه حبیب الهی

واحد آموزشی: حوزه فاطمیه نجف آباد

استاد راهنما: جناب آقای سعادت حبیب الهی

تاریخ دفاع: 1392/7/1

چکیده:

مکاتب انسانی که در طول تاریخ به وجود آمده اند، همواره سعی نموده اند که انسانی با معیار و طراز که خود بر می شمرند، تربیت نمایند. مهم ترین حوزه تجویزی و هنجاری که توسط مکاتب همیشه ارائه می شود، در غالب نظام اخلاقی ارائه گردیده است. از این رو شناخت نظام های اخلاقی می تواند این بینش را به ما بدهد که هر یک از مکاتبی که آمده است، چگونه در مورد انسان به تعامل دست زده است. مکتب جهانی اسلام در مورد اخلاق دارای دستورات و قوانینی است که با بررسی در متن و عمق می توان گفت به همه مسائل و جنبه ها انسان و نیازهای انسانی پرداخته است. در درون نظام اخلاقی اسلام، از سویی انسان را به عنوان شالوده اصلی این نظام بسیار مورد توجه دقت قرار داده است، و از سوی دیگر، بررسی زوایای وجود انسان در همه زمینه ها و نوشتن دستورالعمل ها برای آن را بیان نموده است.

شکل گیری نظام ها و مکاتب مختلف اخلاقی، بعد از تحولاتی که در اروپا و غرب شکل گرفت، هر مسلمانی را بر آن داشت تا پیرامون آن غور و بررسی کند تا بتواند هر چه بهتر نظام اخلاقی آئین اسلام را به عنوان کاملترین آئین در جهان در مقابل نظام های اخلاقی غرب بشناسد.

در این تحقیق با بهره گیری از روش کتابخانه ای به نتایجی از قبیل جامعیت دین اسلام در ارائه یک نظام اخلاقی، لحاظ کردن خواست خداوند به عنوان شاخص افعال اخلاقی، تعارض و تضاد در بین مکاتب بشری اخلاق، دست یافتیم و تلاش نمودیم مقایسه ای منصفانه بین نظام اخلاقی اسلام و سایر نظام های اخلاقی به عمل بیاوریم.

یکی از یافته های این پژوهش این نکته مهم است که تفاوت های مابین مکاتب غربی با مکتب اسلام را می توان در یک سو نگری به ابعاد وجودی انسان از طرف مکاتب اخلقی غرب دانست. هر یک از مکاتب اخلاقی غرب به فراخور مقدمات موجود در مکتب خود، به بیان گوشه ای از این ابعاد وجودی در نظام اخلاقی شان می پردازند. در صورتی که اسلام به عنوان جامع ترین و کامل ترین دیدگاه در میان تمام دیدگاه ها هیچ جنبه ای از وجود انسان را رها نکرده است.

واژگان کلیدی: اخلاق، اسلام، نظام، مکاتب

 نظر دهید »

پیشینه تحقیقاتی با عنوان اسلام و اومانیسم

21 اردیبهشت 1393 توسط مدرسه علمیه فاطمیه نجف آباد

 

 

بررسی تطبیقی انسان از دیدگاه

اسلام و اومانیسم

 

محقق: اعظم هادیان

واحد آموزشی: حوزه علمیه فاطمیه نجف آباد

استاد راهنما: جناب آقای سعادت حبیب الهی

تاریخ دفاع: 1390/11/27

(لازم به ذکر است این تحقیق پایانی در جشنواره علامه حلی در سطح منطقه صاحب مقام سوم استانی شده است)

چکیده:

از جمله مکاتب شکل گرفته در غرب که پس از دوران رنسانس پا به عرصه حیات گذاشت، مکتب اومانیسم یا به عبارتی انسان مداری است که می توان آن را جنبشی فلسفی - ادبی نامید. با این که به نظر گروهی پیشینه این مکتب به دوران یونان باستان باز می گردد، ولی آن چه مدنظر است همان مکتبی است که از قرن 14 میلادی به بعد شکل گرفت.

با سیری تاریخی در این مکتب می توان آن را در ابعاد مختلف هم چون ادبیات، فلسفه، دین و … جستجو کرد. از مهمترین علل شکل گیری این مکتب مسئله دین و کلیسا و بدعت های شکل گرفته در متن دین مسیح است.  دیدگاه هستی شناسانه، معرفت شناسانه، انسان شناسانه و اخلاقی از جمله دیدگاه های مختلف مورد بررسی در این مکتب است و ازسوی دیگر مکتب حیات بخش اسلام به انسان دیدگاهی کاملاً مخالف اومانیسم دارد. انسانی که از سه بعد حیوانی، انسانی و الهی شکل گرفته و جنبه مادی و روحانی او در کنار یکدیگر تشکیل دهنده انسان یا همان اشرف مخلوقات است.

باید گفت اومانیسم با نفی خدا، موجودات مجرد و ملائکه، معاد و روح مجرد انسانی، منکر وجود هر نوع موجود مجرد بوده و انسان را منحصر در بدن، هوی و هوس، امیال، عواطف و احساسات او می داند و بدین جهت ملاک ارزش اخلاقی را امیال انسان، خوش آمدن و تنفر داشتن او می داند. در حالی که در دین اسلام، انسان علاوه بر این که از جایگاه ممتاز کرامت انسانی و جانشینی حضرت حق برخوردار است و آسمان و زمین، مسخر او قلمداد شده، شأن انسان را محبوس و منحصر در امور دنیوی نمی داند، بلکه آن را در ارتباط با مبدأ و مقصد (خداوند) معنا و ارزش های اخلاقی انسان در این راستا در نظر گرفته می شود.

کلید واژه ها: انسان، اومانیسم، اسلام

 نظر دهید »
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

دریافت کد اوقات شرعی

جستجو

log
ساعت فلش مذهبی

موضوعات

  • همه
  • مناسبتهاي روز
  • اخبار مدرسه
  • یادی از لاله های سرخ
  • بوستان معرفت
  • پیشینه تحقیقاتی
  • نکات دینی و علمی
  • بررسی شبهات
  • دفاع مقدس
  • تقویم شیعه
  • سبک زندگی اسلامی

مدرسه علمیه فاطمیه نجف آباد

حدیث موضوعی
مهدویت امام زمان (عج)


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب


    • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
    • تماس